Google
 

Monday, March 3, 2008

فاشل

انا واحد من الناس زى كل الناس مش بغنى الاغنيه لا ده بس وبكل صراحه انا حاولت فى حجات كتير وفشلت وكل ما بيمر الوقت بعرف انى مستحقش غير كلمه فاشل هى انسب كلمه تطلق عليه فشلت انى اشتغل او انى احب او اكون اسره رغم انى كل الامكانيات الماديه متوفره ممكن فى احيانا كتير بيكون نفسى اتجوز بس بخاف كل ما اشوف مشكله من مشاكل اصحابى مع اسرهم او ااقرى فى الجورنال عن وجود حاله طلاق او خلع الخ
حتى فى شغلى اول فترات الشغل كان كل الى فى الشغل بيقول انى واحد من الى بينتظرهم مستقبل فى مجالى بس للاسف اتصدمت انى محتاج تنازلت كتير انا مش قدها ولا حقدر ااقدمها علشان اتقدم خطوه فى شغل بمعنى انى لازم احط رقبتى تحت رحمه حد وده مستحيل جدا لانى كمان محتاج ااقدم رشاوى وكل ما عليت الرشوه حعلى بدل الدرجه درجتين
قلت اسافر بره اتنصب عليه فى مبلغ محترم واثبت وباب المحكمه يشيع من الحبايب الف والقانون لا يحمى المغفلين وانا اولهم مغفل كبير وفاشل اكبر
حاولت ادخل مجتمع التدوين فشلت انى اكون مدون من الاخر رغم انى بحب اتقدم الا انى فاشل فاشل فاشل ولا حتقدم ولا حتاخر وحفضل لحد ما حموت محلك سر وعلشان كده بتمنى الموت النهارده قبل بكره
ويمكن بعد البوست ده حرجع للنقطه الى بدت منها اوضتى فى بيتنى اطرد كل خيوط النور من الاوضه وارجع اعيش فى الضلمه وحدى ومع نفسى

6 comments:

Anonymous said...

فاشل .... أولا عشان تقنع نفسك أكتر بهذه الكلمة لابد أن تضع لها تعريف واضح وصريح
يعنى ايه فاشل ؟؟
احنا مشكلتنا الايام ديه اننا بنبالغ فى وصف مشاعرنا واحساسيسنا
****
انت لو كنت فاشل ماكنتش اتخرجت من الجامعة
*****
لو كنت فاشل كان زمانك اتجوزت زى اصحابك وفشلت
******
لو كنت فاشل ماكنش زمانك بتسعى انك تدور على شغل ترتاح وتنجح فيه
*******
لو كنت فعلا فاشل ماكنش زمانك دخلت عالم التدوين وقلت على نفسك فاشل عشان المدونة بتاعتك مااشتهرتش

********

انت بس مشكلتك الرئيسية اللى حستها من كلامك هى عدم الرضا عن حياتك
وأعتقد انها اول خطوات النجاح

انت بتقول دلوقتى انك اشتغلت الحمد لله وديه خطوة كويسة
لكن لو انت حاسس انك نفسك تكبر ماتسكتش وترضى بوضعك حاول تدور على الشغل اللى نفسك فيه وحط نية انك هاتقدم التنازلات المطلوبة مادامت تهدف خيرا ماعدا التنازلات اللى فيها معصية لله
**********
وبالنسبة للجواز انت خايف من الفشل عشان انت بس مش حاسس بعاطفة وارتياح ناحية اى بنت وبالتالى انت خايف لتفشل فى جوازك
ماتستعجلش حاول تدور على واحدة تحبها عشان تتجوزها ومادورش على واحدة تتجوزها عشان تحبها

وديه مش مشكلتك لوحدك ديه مشكلتنا جميعا بس حاول يبقى ليك علاقات اجتماعية اكتر


وعايز رأيي فى النهاية

أنت مش فاشل انت واحد عايز تنجح وتعلى اوى عشان كدة مش راضى عن اى نجاح بتحققه فى حياتك

وأتمنى انك تعيد التفكير فى كل حاجة مع الغاء كلمة فاشل
وحب نفسك وحاول تسعدها وماتديش لعقلك وفكرك حقوق اكبر من اللى

هاتديها لنفسك

تحياتى لك

المنقذ

the others said...

ازاي توصف نفسك بالفشل وبعدين يبقى نفسك تنجح او تفكر تنجح
مره سمعت دكتور فيل بيقول جمله عمري ماهنساها ابدا انت تحصل على ما تظن انك تستحق الحصول عليه

انت عمال توصف نفسك بالفشل علشان غلطت اتنصب عليك ..علشان خايف تتجوز ..انت بتظلم نفسك قوي بتختصرها في كلمه واحده مش شايف انه صعب قوي كده ..وبعدين مين فينا اللي مابيغلطش مين اللي ما بيضحكش عليه ؟؟ كل اللي انت محتاجه تحب نفسك وتحترمها شويه لان كل ابن خطاء يعني كثير الخطأ دي مش أول مرة تغلط ولا اخر مره ..خليك مرن شويه افتكر كلمة قالها كاتب انجيليزي لو كان لي ان اعيش حياتي مرة ثانيه لارتكبت نفس الاخطاء ولكن في وقت مبكر ... اتعلم من خطاك ومتقولش انا فاشل
سلام

الربان said...

تحياتي

اولا الفشل شيء نسبي....يعني الفشل عندك ممكن يكون نجاح لاخر...

ثانيا...لازم تقوي ثقتك بنفسك...و تقوي صلتك بربك...و تتمسك بعقيدتك

ثالثا... لازم تقوي نفسك في تخصصك...و تزيد من معرفتك المهنية...يعني تسعي لتطوير نفسك مهنيا...

رابعا...النجاح يأتي لمن يسعي ورائه
و لا تعوقه عن السعي كبوات...

الكبوات في حياتنا كالحجارة...نتعثر فيها..فنجمعها...و نبني بها النجاح.

استعن بالله و ستجد الفرق.

تحياتي و تقديري

HANY YASSIN said...

السلام عليكم
للأسف الحياة عبارة عن معركة قذرة لا مجال فيها للخوف لا بد من توقع السوء والاحاطة
اذا اعطيت ثقة لمن لا يستحق ولم يقدرها عليك بالانتقام اذا جرحت عليك بالانتقام
هذا هو الحل فى معركة الحياة والا
فالضعف سوف يتملكك
دمتم بكل ود
نتشرف بزيارتكم مدونتى

http://hanyyassinblog.blogspot.com/

محمد زغلول said...

مع احترامى الشديد للتعليقات على الموضوع ولكن اظن ان كاتب الموضوع يتحدث عنى فعلا انا كذلك بل اكثر من ذلك انا تعرضت لاكثر من ذلك بل وتعرضت لمصائب كبيره منذ تعومة اظافرى منها المرض والعلاقة الاسرية الهشه

سلوى said...

أنت أعلم بنفسك اكثر مما يعل الآخرون

وأنت حيث تضع نفسك لا حيث يضعك الآخرون

لما تصف نفسك بالفشل

ألأنك ترفض أن تضع رقيتك تحت يد احد
وترفض أن تقدم رشوة لتعلو وظيفيا
أنا ارى هذا قوة وليست فشل

ألأنك تخشى أن تزوجت تفشل أو تحيا في مشاكل

الحياه كلها تتأرجح بين السعاده والشقاء
ويجب ان تتحملها بكل ما فيها

وأعترف لك أنه كانت لدي نفس الفكرة عن الزواج
حتى قالت لي سيده عجوز
صديقاتك يحكين لك مشاكلهن وتعاستهن
لكنهن لا يحكين عن سعادتهن مع ازواجهم
وفي النهايه لكل إنسان حياته التي هي ليست نسخه من حياة احد

إستعن بالله أخي تقوى
وأبدأ من جديد
واصبر واجتهد
وامحو فكرة الفشل هذه
فصدقني اي إنسان يستطيع أن يكون ما يريد
فقط إن أراد

وفقك الله اخي وأعانك